3 عیب ماشین هایما S5


پس از خرید سهام مزدا توسط شرکت فاو چین در سال 2006، خودروهای سواری و ون حاصل از این همکاری تحت عنوان هایما به‌عنوان اولین محصولات مشترک این دو شرکت به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودروها طی همکاری مشترک شرکت فاو و ایران‌خودرو توانستند به بازارهای ایران نیز راه پیدا کنند. هایما S7 مدل اولیه هایما است که یک کراس‌اوور با ابعاد بزرگ است و توانست در بازار ایران موفقیت خوبی کسب کند. پس‌ازاین موفقیت در اواخر پاییز 1396 ایران‌خودرو برادر کوچک‌تر یعنی هایما S5 را که از نظر ابعادی نسبت به نسل پیشین خود کوچک‌تر است، وارد بازار رقابت میان کراس‌اوورهای کوچک شهری کرد. این خودرو با وجود اینکه در سال 2016 توانست جایزه بهترین SUV شهری را نصیب خود کند، خالی از ایراد نیست. متنی که می‌خوانید بررسی سه ایراد اساسی خودروی هایما S5 است که می‌تواند شما را از خرید این خودرو منصرف کرده یا حداقل در هنگام خرید مردد سازد، پس برویم سراغ همه چیز در مورد هایما S5 :

معرفی کلی خودروی هایما S5
هایما S5 با دو پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ و 1.6 لیتری تنفس طبیعی به بازارهای ایران آمد. پیشرانه توربوشارژ توانایی تولید 161 اسب بخار نیرو در 6000 دور بر دقیقه و 223 نیوتن متر گشتاور در 1800 تا 4000 دور بر دقیقه را دارد. این پیشرانه برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو از یک گیربکس اتوماتیک تیپ CVT کمک می‌گیرد. زمان موردنیاز برای این پیشرانه که می‌تواند در طی آن از سرعت صفر به صد برسد حدود 9.5 ثانیه و میزان سوخت مصرفی آن به ازای صد کیلومتر پیمایش در یک سیکل ترکیبی 8.5 لیتر است. پیشرانه 1.6 لیتری این خودرو کمی کم‌توان‌تر بوده و در تعداد دور مشابه حدود 120 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس متصل به این پیشرانه 5 سرعته دستی است و شتاب صفر تا صد آن 14 ثانیه عنوان شده است. ادعا شده که هایما S5 با 7.5 لیتر سوخت در باک خود می‌تواند صد کیلومتر از یک مسیر ترکیبی را طی کند.

کمبود امکانات ایمنی، نخستین ایراد هایما S5
هایما S5 نیز همانند سایر خودروهای چینی در هیچ تست ایمنی که استانداردهای جهانی را برآورده کند، شرکت نکرده است. بااین‌حال نتایج آزمون‌های ایمنی C-NCAP نشان می‌دهد که این خودرو از سطح ایمنی خوبی برخوردار است. اما بررسی نظرات کارشناسی و مقایسه با سایر خودروهای هم‌قیمت نشان می‌دهد که لیست تجهیزات ایمنی این خودرو نسبت به سایر رقبا چندان پرو پیمان نیست. رقبای اصلی هایما S5 در بازار ایران ام وی ام x33، جک S5 و چری تیگو 5 هستند که با انبوه امکانات ایمنی خود توانسته هایما S5 را از میدان رقابت کنار زده و خود پیشرو این بخش از رقابت باشند. همچنین نرمی بیش‌ازحد فرمان در سرعت‌های بالا و حساس نبودن آن به سرعت سبب شده که در سرعت‌های بالا کنترل هایما S5 آسان نبوده و میزان تسلط بر رانندگی کاهش یابد.

عملکرد فنی نه‌چندان مناسب، دومین ایراد هایما S5
هایما S5 در کشور ما به‌عنوان یک خودروی نیمه لوکس به شمار می‌رود که با وجود رقبای پرقدرت خود انتظار عملکرد بهتری از آن می‌رود. یکی از ایرادات اساسی این خودرو مدت‌زمان موردنیاز برای رسیدن از حالت صفر به صد است. همان‌طور که اشاره شد مدت‌زمان موردنیاز برای رسیدن از حالت سکون به سرعت صد در نمونه پیشرانه طبیعی 14 ثانیه است. هرچند که تلاش شده تا با به‌کارگیری فناوری توربوشارژ این مدت‌زمان تا ده ثانیه کاهش پیدا کند، اما همچنان عدد قابل قبولی نبوده و نسبت به رقبا تعریفی ندارد. همچنین فناوری توربوشارژ با بنزین ایران سازگاری نداشته و این موضوع باعث شده تا فعال‌سازی این فناوری با تاخیر انجام شده و خودرو عملکرد درستی در دور موتور بالا نداشته باشد.
یکی دیگر از ایرادات اساسی در بخش فنی هایما S5 عدم هماهنگی کافی میان پیشرانه، گیربکس و پدال گاز است. این موضوع سبب می‌شود که رانندگی در مسیرهای ناهموار چندان راحت نبوده و در برخورد با سربالایی‌های با شیب زیاد هایما S5 عقب‌نشینی کند.

عدم تناسب کیفیت و قیمت، سومین ایراد هایما S5

نوسانات اخیر بازار خودرو و افزایش قیمت‌های ناگهانی خودروها به‌ویژه خودروهای وارداتی و مونتاژ شده، هایما S5 را نیز بی‌نصیب نگذاشته است. بااین‌حال این افزایش قیمت، هیچ بهبود کیفیتی را به دنبال نداشته و همچنان هایما S5 با همان کیفیت قطعات پیشین ارائه می‌شود. به‌ویژه در قسمت داشبورد کیفیت پلاستیک به‌کاررفته در این قسمت چندان راضی‌کننده نیست و برای خودرویی در این سطح کسر شان محسوب می‌شود.
همچنین با وجود اینکه برند پرقدرتی همچون ایران‌خودرو ارائه خدمات پس از فروش هایما S5 را بر عهده گرفته، باز هم یافتن قطعات این خودرو و لوازم یدکی موردنیاز آن چندان راحت نبوده و برای دستیابی به قطعات موردنیاز نیازمند جستجوی زیادی هستید. زیرا با وجود تعدد نمایندگی‌های ایران‌خودرو در سطح شهر، قطعات این خودرو چندان در دسترس نبوده و نیازمند صرف هزینه زیادی است.

جمع‌بندی
هایما S5 یک خودروی چینی است که علی‌رغم فروش نسبتا خوب در بازارهای ایران، عیوبی نیز دارد. این خودروی چینی طراحی بسیار زیبایی داشته و به‌خوبی می‌تواند در طراحی بیرونی تنه به تنه خودروهای اروپایی بزند. بااین‌حال طراحی داشبورد این خودرو و کابین آن چندان باب طبع نبوده و حس نامانوسی را در بیننده القا می‌کند. همچنین این خودرو به دلیل خدمات پس از فروش نه‌چندان راضی‌کننده، در بازار خودروهای دست‌دوم افت قیمت زیادی را تجربه کرده و پیدا کردن خریدار در این بازار کار چندان راحتی نیست. همچنین خودروی صفر هایما S5 نیز به دلیل قیمت بالا کم‌کم بازار خود را از دست داده و این خودرو را نسبت به سایر رقبا عقب انداخته است.